UPDATE 30.08.2016: Mechelen.be past broncode aan na tip
Goed werk van de webmaster van Mechelen.be: de bedrijfssite die onderaan op elke pagina van Mechelen.be prijkt, kreeg zopas een ‘nofollow-tag’ mee. Een faire ingreep. Voortaan krijgt het webbureau dat de site bouwde geen stiekeme steun meer via de site van Stad Mechelen.

Het bedrijf dat de website voor de stad Mechelen maakte, profiteert stiekem van de stadssite om de eigen bedrijfssite te promoten.
Deze zomer lanceerde Mechelen haar vernieuwde website. Een knap werkstuk, daar niet van. Alleen smokkelde de websitebouwer onderaan elke pagina een linkje naar de eigen bedrijfssite zonder daarbij aan de zoekmachine van Google duidelijk te maken dat deze link niet mag meetellen bij de rangschikking van zoekresultaten.
Klonk dat als Chinees? Voor webdesigners is dit basiskennis. Een link naar jouw site vanop een andere site levert namelijk pluspunten op bij de rangschikking van Google-zoekresultaten. Een duwtje in de rug van een belangrijke overheidssite als Mechelen.be is met andere woorden altijd wel meegenomen.
if you add footer/credit links you should add rel="nofollow" says John Mueller @Google - super interesting youtube.com/watch?v=vfSFcI…
—
daniel x. thornbury (@hellodaniel) July 20, 2016
Door expliciet in de code van een website te vermelden dat Google een link niet hoeft mee te tellen, kan een webbureau op een faire manier een link naar de eigen bedrijfssite leggen. (Webdesigners doen dit door de tag nofollow toe te voegen aan de bewuste link, AGP.)

Het bewuste bureau bouwde ook de sites voor Brugge en Turnhout. En raad eens wat je onderaan elke pagina van de websites van deze centrumsteden terugvindt? Juist, een link naar de eigen bedrijfssite zonder nofollow-tag.