Vijftien stadsbanken hebben sponsor

Het leek een goed idee: de stad verdient een makkelijk centje en een bedrijf, organisatie of particulier krijgt wat extra naamsbekendheid. Uiteindelijk kregen slechts 15 stadsbanken – of drie procent van het totaal – een sponsorplaatje in Mechelen.

Tot 1 april 2015, twee jaar geleden ondertussen, konden Mechelaars zich inschrijven om hun naamplaatje op een stadsbank te laten monteren. Tegen betaling. 

Met weinig succes, schreef Het Laatste Nieuws al in juni 2014. Negen sponsors telde de krant toen. Daar kwam in de daaropvolgende maanden uiteindelijk nog ééntje bij. Tien sponsors, vijftien banken. Op een totaal van 479* stadsbanken – of da’s althans het totaal aantal banken dat de stad op een eigen Google-kaart indexeerde. 

Kaart: Stad Mechelen. De rode pins zijn de niet-gesponsorde stadsbanken.

ROJM

Grootste afnemer van de naamplaatjes is jeugdhuis ROJM. De vzw sponsort de stad met 5 zitbanken – van de Mahatma Gandistraat, het Koning Albertplein aan het station, de Lange Schipstraat in het centrum, een basketpleintje in Mechelen-Noord, tot het Speelgoedstraatje in Nekkerspoel. In de vijf deelgemeentes kreeg geen enkele bank een plaatje. 

Een klein plaatje kostte 250 euro, een groot 500 euro. De stad beloofde de sponsors om hun naamplaatje tot 31 december 2019 te laten hangen. Hoewel de inschrijvingen afsloten op 1 april 2015, twee jaar geleden ondertussen, staat het formulier nog steeds online.

Het stond in de sterren geschreven – en werd in 2014 ook al in Het Laatste Nieuws en Gazet Van Antwerpen aangekondigd. Uiteindelijk kenden de sponsorplaatjes op de Mechelse stadsbanken slechts 10 geïnteresseerden. 

* Gazet Van Antwerpen schreef in oktober 2014 dat de stad 495 banken ter sponsoring aanbood.