Is top van Mechelse schuldenberg bereikt?

De Mechelse financiën zijn kerngezond, maakte burgemeester Bart Somers zich sterk in de Gazet van Antwerpen naar aanleiding van de voorstelling van het budget 2018. De werkelijkheid is iets minder rooskleurig, maar het moet gezegd: de stad kiest voor schuldafbouw met zicht op 2021. Meteen weet de nieuwe bestuursploeg ook waar ze aan toe is.

Welkom in onze klas ‘Begrotingskunde voor beginners’. Les 3: Autofinancieringsmarge Revisited  

Eind dit jaar piekt de Mechelse schuld naar ruim 273 miljoen euro vertelde de financieel beheerder van de stad Mechelen deze week tijdens de verenigde raadscommissies, waar hij het budget 2018 en de meerjarenplanning 2014-2021 voorstelde aan de raadsleden. Daarmee kent Mechelen dit jaar opnieuw één van de hoogste schulden in Vlaanderen.

Wellicht is dit ook de top van die Mechelse schuldenberg, want tegen 2021 hoopt het huidige stadsbestuur die schuld naar 245 miljoen euro terug te brengen. Daarvoor dient onder meer de verkoop van de Nekkerhal en de oude Ziekenhuis-site, gaf schepen van Financiën Walter Schroons (CD&V) nog mee in een interview met de lokale Radio Reflex.

Voor de versterking van de autofinancieringsmarge – zeg maar het appeltje voor de dorst uit de meerjarenplanning – lijkt het stadsbestuur naar de volgende bestuursploeg te kijken.

Belofte maakt schuld

Om dat laatste punt beter te begrijpen, moeten we even terug naar de kritische brief die de Antwerpse gouverneur Kathy Berx begin dit jaar stuurde naar het Mechelse stadsbestuur. Berx vond namelijk dat Mechelen de stadsschuld naar de volgende generaties doorschoof. Daarmee doelde de gouverneur op de bulletleningen die Mechelen pas in een verre toekomst moet aflossen.

Dat verwijt wist het stadsbestuur deze zomer al te counteren met de belofte om de autofinancieringsmarge systematisch bij te spijkeren, zodat de som van de autofinancieringsmarges over de ganse planningsperiode (toen nog tot 2020, AGP) zou volstaan om de “ontweken” aflossingen te compenseren.

Bullet

De Mechelse bulletleningen zijn goed voor 50 miljoen euro en vervallen in een periode van 20 jaar. Als de stad er 20 jaar lang voor zou kunnen zorgen dat de autofinancieringsmarge minstens voor 2,5 miljoen euro positief blijft, dan wordt evenveel schuld vermeden als er zou afgelost zijn indien de stad geen bulletleningen had.

Dat was in het kort de boodschap die de financieel beheerder van Mechelen in mei stuurde als reactie op de kritiek van de gouverneur.

Vanaf 2016 betekende dit 5 x 2,5 miljoen euro of een totaal van 12,5 miljoen euro. Verrekend naar de nieuwe meerjarenplanning, die nu loopt tot 2021, is dat dus 6 x 2,5 oftewel 15 miljoen euro.

AFM_2014_2021
De totale som van de autofinancieringsmarges over de planningsperiode 2014-2021 voldoet inderdaad aan de rekensom van 6 x 2,5 miljoen euro (= 15 miljoen euro) om de bulletleningen het hoofd te blijven bieden. Alleen moet nu wel bijna alle heil komen van de jaren 2020 en 2021 – oftewel: de volgende bestuursploeg. (Bron data: presentatie meerjarenplan 2014-2021 van Stad Mechelen)

“Autofinancieringsmarge moet positief zijn in 2019”

De autofinancieringsmarge is een maat voor het structureel evenwicht van de begroting van de stad en moet, volgens de begrotingsregels van de Vlaamse overheid, op het einde van de meerjarenplanning positief zijn. Het Mechelse stadsbestuur koos er dit jaar voor om de meerjarenplanning op te maken tot en met 2021.

Toch moet de autofinancieringsmarge ook in 2019 positief zijn, kregen we te horen tijdens de verenigde raadscommissies. (Of dat ook afdwingbaar is, durven we niet beweren, al lijkt het op zijn minst gewenst volgens experten.)

Morgen

De stad beloofde dus om de “ontweken” aflossingen te compenseren door, over de planningsperiode, een gemiddelde autofinancieringsmarge te voorzien van 2,5 miljoen euro. Ongetwijfeld ook de reden waarom de autofinancieringsmarge in 2021 oploopt tot 5,5 miljoen euro. Anders valt die totaalsom van 15 miljoen niet meer te halen…

Voor 2018 voorziet het stadsbestuur nog een negatieve autofinancieringsmarge, maar in 2019 kan het stadsbestuur er niet meer onderuit.

Op die manier lijkt het stadsbestuur alvast de volgende bestuursploeg een financiële strategie op te leggen. De grote inhaalbeweging (ruim 9 miljoen euro voor de gezamenlijke autofinancieringsmarges van 2020 en 2021) schuift mee naar de volgende legislatuur om zo het virtuele aflossingsritme vol te kunnen houden.


Feedback over ons leerproces?

Vul aan, verbeter, post tips en links en help samen met ons de stadsbegroting inzichtelijker te maken.