Het aantal GAS-boetes voor foutparkeren steeg in 2016 met 78 procent vergeleken met het jaar voordien. In de maand februari van dat jaar nam het aantal GAS-dossiers voor parkeren zelfs met bijna 293 procent toe. Wat is er aan de hand in onze parkerende Dijlestad?
Begin 2016 was een bijzondere periode voor de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) voor verkeer in Mechelen. Niet alleen maakten de statistieken van sommige ANPR-camera’s in de autoluwe zones vreemde bokkensprongen, ook het aantal GAS-vaststellingen voor foutparkeren steeg in diezelfde maanden aanzienlijk. In februari 2015 waren er 506 GAS-dossiers voor parkeren en stilstaan, het jaar erop was dat plots 1.985 – een toename van zo maar eventjes 292,3 procent. Dat is bijna een verdrievoudiging en een fenomenaal aantal.

Vanaf de maand mei lopen de statistieken opnieuw opmerkelijk gelijk met het jaar voordien. Enkel de maanden oktober en november maken nog een sprongetje.

Plan
De stijging van de GAS-inkomsten voor parkeren lijkt niet helemaal toevallig: in haar meerjarenplanning geloofde het Mechelse stadsbestuur destijds al in een aanzienlijke stijging van de GAS-inkomsten in 2016 tegenover de feitelijke GAS-inkomsten van 2015.

Die verwachte GAS-inkomsten voor foutparkeren bleken uiteindelijk wel wat overschat: de stadskas ontving niet de verhoopte 819.000 euro, maar 637.655 euro. Toch betekent dit nog steeds een indrukwekkende toename van 65 procent aan GAS-inkomsten voor parkeren in vergelijking met het jaar voordien.

GAS-boetes voor foutparkeren en stilstaan worden binnenkort trouwens nog iets lucratiever. Een nieuw Koninklijk Besluit dat in de pijplijn zit, verhoogt de GAS-boetes met 5%.
Stop de persen
Terug naar de kern van de zaak: waar komt die giga-GAS-piek van februari 2016 eigenlijk vandaan? Of beter: zit er soms iets meer achter?
Alle communicatie van de stad verloopt via de kabinetten krijgen we te horen bij de stadsdiensten als we even polsen waar het antwoord op onze vraag blijft. Die vraag hadden we vier dagen eerder, op een avond, per mail bezorgd aan de afdeling Communicatie en Marketing van de stad. En die mail werd meteen doorgegeven aan het kabinet van de burgemeester, krijgen we nog mee.
Op het antwoord is het dus nog even wachten. Eens zover, leest u het hier meteen.
Vragen staat vrij (bis)We vroegen aan Stad Mechelen hoe zij de enorme toename verklaart van het aantal GAS-boetes voor parkeren in februari 2016 en of er misschien een gewijzigd GAS-beleid mee gemoeid was. Of letterlijk:
|
UPDATE 25.01.2018
Reactie kabinet Somers: “Niet beleidsmatig te verklaren”
In een reactie ontkent Tom Lamberts, kabinetsattaché van burgemeester Somers, dat de pieken en dalen beleidsmatig te verklaren zijn.
Schommelingen zijn te verklaren door vraag gestuurd operationeel optreden.
Al staat dit natuurlijk ook niet helemaal los van beleid, erkent Lamberts, die aanstipt dat ook aanhoudende klachten ertoe kunnen leiden dat de politie in een bepaalde wijk repressiever optreedt.
Zo vindt de burgemeester het bijvoorbeeld belangrijk dat politie zeer streng controleert op wederrechtelijke inname van gehandicaptenplaatsen. En dus voert politie daar regelmatig acties op uit. Maar ze kunnen dat ook niet continu doen. Soms treedt politie ook fenomeengericht op. Of op basis van aanhoudende klachten kan het zijn dat politie in een bepaalde wijk repressiever gaat optreden. Dit alles kan leiden tot pieken en schommelingen in GAS PV’s parkeren.
Hallo,
Graag had ik de identiteit geweten van As Gau Paust.
Mvg Marcel
LikeLike
Een burgerjournalist met een groot hart voor Mechelen. Meer achtergrond over ons journalistiek project vindt u hier: https://asgaupaust.be/over/
LikeLike
Niet moeilijk dat mensen fout parkeren als er alleen maar parkeerplaatsen verdwijnen. Bv. gratis parking voor bewoners aan predikherenklooster wordt vervangen door betalende parking, in enkele straten wordt verbod opgelegt voor doorkomst van niet bewoners, … Dat er niets gedaan wordt om de burger een gepaste oplossing te voorzien is te verwoorden in 1 woord: SCHANDALIG
LikeLike