Foutparkeren in Mechelen zit aan plafond

De fenomenale toename van het aantal GAS-boetes in 2016 voor foutparkeren, ten opzichte van het jaar 2015, bleek geen toeval. Ook in 2017 én 2018 beboette de stad Mechelen heel wat meer foutparkeerders dan toen. Al lijkt die inkomstenbron wel aan haar plafond te zitten.

In 2017 zakte het aantal GAS-dossiers voor foutparkeren met 5 procent tegenover het jaar 2016. Amper 5 procent, moeten we eigenlijk zeggen, want 2016 bleek dan ook een ongezien topjaar voor foutparkeerders in onze Dijlestad. De stad Mechelen telde toen maar liefst 78 procent meer GAS-dossiers voor foutparkeerders dan in 2015 – wat uiteindelijk voor 65 procent meer inkomsten zorgde. Ook in 2017 was het aantal GAS-dossiers nog steeds 70 procent hoger dan twee jaar voordien, waardoor de inkomsten met 52 procent stegen tegenover ‘15. En ook in 2018 liepen heel wat foutparkeerders tegen de lamp en haalde de stad 55 procent meer boetegeld op dan drie jaar eerder. Om maar te zeggen dat de sprong in 2016 behoorlijk goed standhield.

Procentjes

Toch hoopte het vorige stadsbestuur bij de opstelling van haar begroting op nog ietsjes meer. Zo verwachtte de stad om in 2017 de ronde som van 650.000 euro te krijgen uit GAS-boetes voor foutparkeren. Het jaar voordien, in 2016, slaagde Mechelen er namelijk in om ruim 637.000 euro binnen te rijven. Bij de opmaak van de begroting (van 2018, AGP) geloofde het toenmalige stadsbestuur nog dat ze dat cijfer makkelijk zou evenaren. Maar dat gebeurde niet, verklapte de jaarrekening van 2017 ondertussen. Die klokte af op ‘slechts’ 586.481 euro – nog steeds een meer dan behoorlijke som. Toch is dat ongeveer 63.500 euro of 10 procent minder dan wat de stad had verwacht.

Dat de begrote inkomsten er na de afrekening geregeld enkele procenten naast zitten, ligt voor de hand en is eigen aan schattingswerk. Toch blijft de stad Mechelen meer GAS-inkomsten voor foutparkeren inschrijven in haar begroting, hoewel die ondertussen aan hun plafond lijken te zitten.

De felle toename van GAS-inkomsten voor foutparkeren in 2016 was geen lucky shot. Al lijkt er niet veel rek meer op deze GAS-inkomsten te zitten – zelfs al werden de GAS-boetes 5% duurder in 2018. Toch schatte de stad die inkomsten voor 2017 en 2018 10 tot 15 procent hoger in. (Bron data, 2015-2017: jaarrekeningen stad Mechelen; 2018: financieel directeur stad Mechelen / Figuur: AGP)

Bij de kersverse begroting voor 2019 schatte de stad de GAS-inkomsten voor foutparkeren opnieuw op 685.750 euro (zoals dat ook bij het budget 2018 het geval was, AGP). Bijna 15 procent meer – of ruim 88.000 euro – in vergelijking met wat er in 2018 effectief naar de stadskas vloeide.

Of het niet straf zou zijn mocht deze schatting worden gehaald, vroegen we aan de financieel directeur van de stad. De stadsambtenaar reageerde zeker van zijn stuk: “De cijfers voor 2019 zijn ingeschat op basis van cijfers begin laatste kwartaal van 2018 en lijken mij niet overdreven te zijn.”

De cijfers 2019 zijn ingeschat op basis van cijfers begin laatste kwartaal van 2018 en lijken mij niet overdreven te zijn

Financieel directeur van stad Mechelen