Een jaar na het klachtenrijke verhuisjaar 2018 bleef het aantal klachten over het AZ Sint-Maarten ziekenhuis ook in 2019 stijgen: dit keer met ruim 13 procent. Opmerkelijk: de opmerkingen over de parking werden in de tweede jaarhelft van ‘19 niet langer als klacht meegeteld. Een ‘technische’ kwestie, reageert woordvoerder Dany Daelemans: “strikt genomen vallen bepaalde klachten met betrekking tot de parking niet onder de wet patiëntenrechten.”
Foto: gevel in de Nieuwe Beggaardenstraat
“Gedeeltelijk is dit nog het resultaat van de verhuis”, geeft Dany Daelemans toe in een eerste e-mailreactie. Daarnaast benadrukt de woordvoerder van het AZ Sint-Maarten dat het Mechels ziekenhuis hard inzet op het zo laagdrempelig mogelijk maken van de toegang tot de ombudsdienst.
Desondanks blijft het opmerkelijk dat ook in het jaar na de verhuis van de drie oude campussen naar het gloednieuwe gebouw aan de Liersesteenweg (midden oktober 2018, red.) het aantal klachten bleef toenemen. Met ruim 13 procent was dat, in 2019. Het verhuisjaar 2018 kende namelijk een erg grote stijging van het aantal klachten: 44 procent in vergelijking met het daaraan voorafgaande jaar 2017. Het aantal klachten in 2019 steeg in vergelijking met datzelfde referentiejaar 2017 met maar liefst 63 procent.
Hoe ze bij het AZ Sint-Maarten ziekenhuis die blijvende stijging van het aantal klachten verklaren? Woordvoerder Dany Daelemans wijst – net zoals vorig jaar – op de toenemende mondigheid van de burger en de eigen inspanningen van het ziekenhuis om de werking van de ombudsdienst beter bekend te maken. Ook worden steeds meer klachten door familieleden geuit, stipt de communicatieman aan: “Een belangrijke verwachting van patiënten of familie is bemiddeling. De cijfers tonen aan dat de meeste klachten niet onmiddellijk in het ziekenhuis worden geuit maar pas nadat de patiënt het ziekenhuis heeft verlaten.”
Onbesproken
Volgens Daelemans is het belangrijk om aandacht te geven aan deze klachten: “En ze steeds als een opportuniteit te zien voor het ziekenhuis of de zorginstelling om haar dienstverlening te verbeteren.” Maandelijks is er een klachtencommissie met de algemeen directeur, financieel directeur, medisch directeur, verpleegkundig directeur en de ombudsdienst waar bijsturingen op korte termijn gebeuren.
Aanbevelingen ombudsdienst werden in 2019 niet beoordeeld.
Jaarverslag 2019 lokale ombudsdienst az sint-maarten
Opmerkelijk is wel dat de aanbevelingen uit het recentste jaarverslag van de ombudsdienst niet werden besproken met de directie, de medische raad en het bestuurscomité. “Het jaar na de verhuizing is dit uitzonderlijk niet gebeurd”, beaamt Daelemans, “Deze partijen hebben het jaarverslag wel schriftelijk ontvangen.”

Parking
Toch zijn de cijfers van 2019 niet volledig vergelijkbaar met het voorgaande jaar: sinds 20 juni 2019 telde de ombudsdienst namelijk de opmerkingen over de parking van het ziekenhuis niet langer mee als klacht, terwijl dat voorheen – en dus ook tijdens de eerste jaarhelft – wel nog zo was. Het aantal klachten had, met andere woorden, een stukje hoger kunnen liggen.
Hoeveel meldingen er sinds de tweede jaarhelft van 2019 niet langer als klacht worden opgenomen, vroegen we nog. “64 meldingen”, laat Daelemans ons eerst per e-mail weten. De reden is eerder ‘technisch’, klinkt het: “strikt genomen vallen bepaalde klachten met betrekking tot de parking niet onder de wet patiëntenrechten.”
Maar of het er wel zeker 64 zijn laat de woordvoerder toch nog even uitzoeken, als we erop wijzen dat het jaarverslag van de ombudsdienst eigenlijk maar over een totaal van 56 ‘infodossiers’ spreekt voor het ganse jaar 2019. Die update kan hij ons weliswaar pas ten vroegste begin juni bezorgen.
Tellen we ondertussen zelfs maar de helft van die 64 meldingen bij het officieel aantal klachten van 2019, dan komen we uit op een toename van 20 procent in vergelijking met het ‘grote-klachten-jaar’ 2018. (Wordt vervolgd.)
Patiëntencijfers AZ Sint-Maarten in 2019 → Opnames in verblijf: 21.224 → Inschrijvingen in dagziekenhuis: 25.036 → Ligdagen: 173.475 → Raadplegingen: 205.681 → Bevallingen: 1.378 → Contacten via spoed: 32.092 Bron: Jaarverslag 2019 lokale ombudsdienst AZ Sint-Maarten |
Het aantal klachten over het AZ Sint-Maarten bleef ook na de piek in het verhuisjaar 2018 stijgen, ondanks een technische ingreep in de data in de helft van 2019 – hoeveel meldingen precies niet meer als klacht worden geregistreerd, hebben we nog te goed.
UPDATE 11.06.2020
Ondertussen kregen we de bevestiging van het AZ Sint-Maarten dat ze zich hadden vergist: sinds 20 juni 2019 waren er 33 meldingen/opmerkingen (onder andere over het parkeren) en dus geen 64 zoals we eerst te horen kregen. Tellen we deze 33 meldingen zoals vanouds toch opnieuw bij de klachten van 2019 dan steeg het klachtentotaal vorig jaar met 20%.
Follow @asgaupaust
Steun ons
en bouw mee aan een transparantere stad