Open brief voor een efficiëntere transparantie

Meebouwen aan een transparantere stad. Da’s het motto van dit Mechels magazine. Nu willen we daar voortaan in één adem ook graag ‘een efficiëntere’ transparantie aan toevoegen.

Foto: Grote Markt

We leggen het je graag even uit aan de hand van een zoveelste openbaarheidsverzoek dat we hier vanuit de redactie verstuurden – want ja: een ‘transparantere stad’, weet je wel.

Zo vragen we met vaste regelmaat een digitaal kopietje op van stedelijke verslagen, zoals die van de Kwaliteitskamer. Dat orgaan adviseert de stad sinds 2018 bij ‘beeldbepalende projecten’ – denk aan Plopsaqua of de Komet.

Zo’n openbaarheidsverzoek loopt volgens een vast scenario: wij stellen de simpele vraag om een digitaal kopietje van de voorbije verslagen van de Kwaliteitskamer en doorgaans na 20 dagen – da’s de wettelijke tijdsduur die een overheid hiervoor krijgt van het bestuursdecreet – bezorgt Stad Mechelen ons de gevraagde documenten.

Maar dat specifieke kopieertaakje blijkt soms een berg die niet te verzetten valt. Zo liet de stadsambtenaar van dienst ons zonet nog weten dat zijn collega’s er niet tijdig in zouden slagen: “Wegens een grote hoeveelheid vragen, preadviezen en voortrajecten van bouwdossiers moet de bouwdienst prioriteit geven aan die zaken en kan men de gevraagde documenten nog niet geven. Daarom ben ik genoodzaakt om de antwoordtermijn te verlengen met nog eens 20 dagen.”

De memorie van toelichting bij het bestuursdecreet stelt dat een verlenging van de antwoordtermijn alleen mogelijk is als de toetsing van de aanvraag aan de uitzonderingsgronden een langere termijn vereist. “Dus bij zeer complexe aanvragen”, valt er letterlijk te lezen over het toepasselijke artikel II. 43, §3. Dat er ook veel ander werk op de plank ligt, zoals de stadsambtenaar schrijft, is uiteraard geen geldige reden. (Foto: AGP)

We hebben de stad dan maar de suggestie gedaan om de goedgekeurde verslagen van de Kwaliteitskamer voortaan standaard te publiceren via de stedelijke website. De gevraagde documenten zijn namelijk per definitie openbaar. Het spaart zowel de stad als haar burgers heel wat opzoekwerk en mailverkeer.

Op die manier kan de stad werktijd uitsparen bij uw collega’s van de bouwdienst

Uit onze suggestie aan de openbaarheidsambtenaar

En nu we toch bezig zijn: misschien moet Stad Mechelen dit maar meteen voor alle twaalf de adviesraden organiseren? Tel uit die winst!


UPDATE 03.01.2021

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s