Geen brug voor de Komet

Er komt dan toch geen fietsbrug ter hoogte van de Komet over de Leuvense vaart. Dat besliste het stadsbestuur al in oktober van dit jaar in het kader van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de Komet-site.

Het was regiojournalist Wannes Vansina (Het Laatste Nieuws) die in een recent stukje over de eerste steenlegging op de Komet-site zijn verhaal afsloot met: “De brug over de vaart waarvan eerder sprake, komt er niet.”

De aanleiding van die beslissing, zo blijkt nu, was een advies van de Vlaamse Waterweg aan onze stad. De NV, die ook het jaagpad beheert, stelde dat als Stad Mechelen nog steeds een fietsbrug overwoog over de Leuvense vaart, nabij de voormalige Comet-fabriek, dan zowel het jaagpad als de aansluiting op de Komet-site opgehoogd moest worden.

Dan maar geen brug, redeneerde het Mechelse stadsbestuur, toen ze zich midden oktober boog over een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de Komet-site, waarbij de Vlaamse Waterweg nv één van de adviesverleners was. De omgevingsaanleg bij deze aanvraag moet bijgevolg geen rekening meer houden met de realisatie van een brug ter hoogte van de Komet. Het jaagpad aan de vaart hoeft dus ook geen verhoging.

Indien er toch een brug was gekomen dan moest het ‘langsprofiel’ van het bestaande jaagpad geleidelijk opgehoogd tot ongeveer 11.30 TAW (Of ‘Tweede Algemene Waterpassing’ met nulpeil de gemiddelde laagwaterstanden in Oostende. Bekijk zelf de waterpassingsmerktekens op de kaart, red.) ter hoogte van de fietsbrug. (Bron tekstfragment: Stad Mechelen)

Saga

De virtuele vaartbrug aan de Komet beroert al enkele jaren de gemoederen. Zo pleitte de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) er bij de oorspronkelijke plannen van de site – je weet wel: met de ‘Zorro-toren’ – nog voor om de realisatie van die brug te koppelen aan de extra bouwlagen van die ‘landmark’. Maar de toren werd getopt en de brug maakte uiteindelijk nooit deel uit van het project.

Bij de 1e budgetwijziging van 2018, tijdens de vorige legislatuur, werd de investering door de stad nog op 1,2 miljoen euro geraamd voor wat toen de ‘Brug Zorro’ heette. In de meerjarenplanning 2020-2025 van de huidige legislatuur vonden we niets meer over de brug terug.

De bewuste omgevingsvergunning voor de Komet-site, die dus geen rekening meer moet houden met een latere fietsbrug, staat maandag op de agenda van de gemeenteraad.



Steun jij ons ook?

omdat jij ook wilt weten wat er in jouw naam gebeurt

Een gedachte over “Geen brug voor de Komet

  1. De fietsbrug was aanvankelijk een zeer belangrijk onderdeel van het project. Het was een ideale troef om mogelijke tegenstanders en buurtbewoners over de streep te trekken. De brug werd met veel poeha verkocht als middel om de fietsveiligheid te verhogen en fietsers af te leiden van Brusselpoort en Plaisance.
    Eens alle mogelijke bouw- en vergunningsobstakels getackled, is er geen enkele reden meer om de fietsers en buurtbewoners te plezieren dus, afvoeren die handel. Veel goedkoper voor de stad en geen last van de drukte van al die passanten voor de toekomstige bewoners van de site.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s