Corona milderde klachtenaantal AZ Sint-Maarten

Het aantal klachten over het AZ Sint-Maarten daalden in het voorbije coronajaar met 27 procent in vergelijking met het recordjaar 2019. Dat blijkt uit het jaarverslag van de ombudsdienst van het ziekenhuis. Toch is het klachtentotaal nog steeds bijna één vijfde hoger dan in het jaar voorafgaand aan de grote verhuis naar het nieuwe complex aan de Liersesteenweg in Mechelen.

Foto: brug nabij Dijlepad

“Het afgelopen jaar, 2020, bleek een jaar met veel verschillen”, schrijft de ombudsdienst van het AZ Sint-Maarten in haar jaarverslag. Een jaar dat startte vol begrip maar gaandeweg toch de nuance dreigde te verliezen.

In 2020 telde de ombudsdienst van het AZ Sint-Maarten 27 procent minder klachten dan tijdens het recordjaar van 2019. Enkele luttele procentjes van die stevige daling vallen allicht te verklaren doordat de opmerkingen over de parking sinds midden 2019 niet langer meetellen als klacht – een wijziging die we vorig jaar opmerkten in het jaarverslag.

De klachten-piek, die begon in het verhuisjaar 2018, lijkt helemaal achter de rug. Toch waarschuwt de ombudsdienst van het ziekenhuis dat de nuance niet verloren mag gaan. (Bron data: opeenvolgende jaarverslagen ombudsdienst AZ Sint-Maarten)

Clementie

Maar veel belangrijker is de impact van het coronavirus zelf op de houding van velen ten aanzien van de zorgverlening. De uitbraakperiode kun je daarom misschien ook wel als een opflakkering van clementie zien. Zo schrijft de ombudsdienst in haar jaarrapport dat er tijdens de uitbraak van de pandemie heel wat begrip en lof kwam over het werk van de zorgverleners.

Het afgelopen jaar, 2020, bleek een jaar met veel verschillen. Bij aanvang van de coronapandemie bleken veel mensen erg begripvol en vol lof over de wijze waarop de zorgverleners hun werk deden. Er was veel erkening. Er kwamen in verhouding minder ongenuanceerd verwoorde klachten binnen.

Klachtenrapport Ombudsdienst AZ Sint-Maarten 2020

Maar aan die ‘toestand van genande’ kwam na verloop van tijd een eind, valt op te maken uit het jaarrapport. Met zelfs een heuse noodkreet bij de ombudsdienst voor meer nuance.

Gaandeweg leek deze tendens te evolueren naar een toenemende kritische benadering ook ten aanzien van de zorgsector. Ik kijk uit naar een normalisering met een overslag naar de nuances!

Klachtenrapport Ombudsdienst AZ Sint-Maarten 2020

De daling van het aantal klachten in 2020 volgt na de spectaculaire stijgingen in 2018 (het jaar van de verhuis, red.) en 2019. Vergelijken we het klachtentotaal met de daaraan voorafgaande jaren 2017 en 2016 – toen er nog geen gecentraliseerd ziekenhuisgebouw was – dan is het jaar 2020 nog steeds goed voor een stijging van respectievelijk 19 en 11 procent.

De toename van de inschrijvingen in het dagziekenhuis spreekt tot de verbeelding: in het coronajaar steeg dat aantal met 66 procent naar 41.636. Het jaarlijks aantal ligdagen daalde met 10 procent van 173.475 naar 155.886. Het aantal raadplegingen daalde met 5 procent van 205.681 naar 194.710.
De relatief grote toename van het aantal inschrijvingen in dagziekenhuis springt in het oog. (Bron data: opeenvolgende jaarverslagen ombudsdienst AZ Sint-Maarten) 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s