Automobilisten negeerden massaal de verbodsborden aan ‘de knip’ op de Kruisbaan in 2019. Die straat knipte het Mechelse stadsbestuur twee zomers geleden in tweeën, ter hoogte van de school Pius X, voor gewone automobilisten. Een ANPR-camera die deze ingreep bewaakte, leverde in amper 6 maand tijd 35% van alle vaststellingen op die de stad tijdens dat jaar verzamelde. Een record, ondanks de expliciete bewegwijzering.
Foto: verkeersbord in Vrijbroekpark
Dat de knip op de Kruisbaan ter hoogte van Pius X niet onbesproken was bij heel wat Mechelaars, da’s genoegzaam bekend – de knip is ondertussen alweer lang verleden tijd en vervangen door paaltjes op het kruispunt even verderop.
Minder bekend zijn de onwaarschijnlijke overuren die de ANPR-camera klopte ter hoogte van de school om die bewuste knip te bewaken. Na nauwelijks zes maand tijd (van 1 juli 2019 tot en met 22 december 2019, red.) bleef de teller uiteindelijk op 10.337 vaststellingen steken. Ongezien.

Op jaarbasis waren daar allicht nog enkele duizenden GAS-boetes bovenop gekomen. Geen enkele ANPR-camera in onze stad kwam de voorbije jaren maar in de buurt van dit tempo.

“Nog niet op de hoogte”
Het aandeel Mechelaars dat zijn laars lapt aan autoluwe zones is een pak lager dan niet-Mechelaars: slechts 1 op 5 overtredingen gebeurt door Maneblussers. Toch liggen die statistieken bij de Kruisbaan wat hoger: 29% (of ruim 1 op 4 dus) van de GAS-boetes zijn voor stadsgenoten. “Dit kan verklaard worden doordat nog niet alle inwoners van de stad Mechelen op de hoogte waren van de nieuwe verkeerssituatie”, klinkt het droog in het jaarverslag over de GAS-boetes.

De GAS-inkomsten voor inbreuken tegen autoluwe zones bedroegen dat jaar 105.762,60 euro meer dan begroot (in totaal waren de GAS-inkomsten voor 274.711 euro onderschat, red.).

Wat baten bord en bril? |
---|
Een vergissing is zo gebeurd. Zeker als je niet van Mechelen bent. Op deze kaart sommen we alle signalisaties op die de stad destijds verspreidde naar aanleiding van de knip op de Kruisbaan. |
Eigen schuld dikke bult.
LikeLike